مبارزه با خشک سالی/انتقال آب از شمال ایران به مرکز کشور

مشکلی که الان دیگه برای همه ایران به وجود آمده از شمال تا جنوب مشکل “آب” هست.ایران کشور کم آبی هست ولی اینطور نبوده به طور مثال سیستان ما که الان تقریبا خشک هست روزی انبار غله ایران نامیده میشد و بسیار خوش آب و هوا بود ، تقریا میشه گفت در گذشته ایران کویر نداشت (تعریف کویر از بیابان جدا هست) و فقط چند دست بیابانی داشت ولی امروز شرایط کلا  عوض شده هست.الان ایران کشور کم آبی هست که این مسئله بسیار خطرناک هست.یکی از مسائل مهم امنیتی هر کشوری مثل قوای نظامی ، میزان گندم و … همین آب هست که باعث تهدید هر کشوری میشه و ایران هم در این تهدید متاسفانه قرار دارد.

تقریبا ۶۰% ایران خشک هست،یعنی ۱۶ استان و یعنی ۴۷ میلیون نفر !! برای جمعیت تقریبا ۸۰ میلیونی ایران که بیش از نیمی از اون در این وضعیت قرار داشته باشن خیلی خطرناک هست.

دلایل زیادی برای این اتفاق هست که میشه گفت مصرف نادرست آب در کشور که مهمترین علت هست در کنار جلوگیری کشور های همسایه از ورود آب به ایران،سد سازی،عدم هدایت صحیح مسیر آب،قطع درختان و…میشه نام برد.

چند راه حل برای این بحران مطرح شده که یکی از اون ها انتقال آب از دریای خزر به مناطق مرکزی و حتی به خلیج فارس هست.یک لحظه ابعاد کار را در نظر بگیرید متوجه بزرگی طرح میشید و مثل همه طرح ها موافق و مخالف های خودشُ داره.مخالف ها بر این عقیده هستند که اصلا آب دریاچه خزر شور هست و بدرد استفاده برای کشاورزی و آبیاری و آب آشامیدنی نخواهد خورد و همچنین نابودی جنگل ها و محیط زیست مناطق شمالی هست و در کنار این موارد سختی این انتقال که باید از رشته کوه های البرز عبود کرد. در طرف دیگه موافقان هستند که بر این عقیده هستند این انتقال صرفا جهت آبیاری و آب آشامیدنی نیست بلکه وجود آب در این مناطق میتواند در تغییر جغرافیا منطقه تاثیر گزار باشد در ثانی امکان تصفیه تدریجی این آب در طول مسیر طولانی و تعدیل کردن نمک آب هم وجود دارد.

شخصا برای من طرح جالبی بود و دوست دارم روی این طرح کنم.نه به این عنوان که این کار صحیح هست ، فعلا قصط بررسی طرح رو دارم که اصلا عملی هست یا نه و دوست دارم تمام زیر و بم این طرح مشخص بشه/نظرات هر دو گروه مورد توجه هست و بر اساس همین نظرات مسیر ادامه داده میشود که امیدوارم بعد از اتمام این کار یک جواب ، یک طرح و یک نتیجه نهایی داشته باشه و به اشتراک بزارم این طرح که دوستان هم استفاده کنند چون در سطح وب آنچنان مطلب مشخص و دقیقی در این زمینه پیدا نکردم

اولین قدم برای این کار شناخت جغرافیا ایران هست که عنوان مطلب بعدی هست.

خوب باشید

انتقاد و اعتراض کردن بسیار ساده هست اما مهم ارائه راه‌حل میباشد.کسی که انتقاد میکند و هیچ راهکاری ندارد به چه دردی میخورد؟

4 دیدگاه On مبارزه با خشک سالی/انتقال آب از شمال ایران به مرکز کشور

  • انتقال آب به مناطق مرکزی غیر ممکنه. هم باعث نابودی جنگلها و طبیعت، کم شدن آب دریای کاسپین، به وجود اومدن تغییرات اقلیمی و مشکلات زیست محیطی و… در شمال میشه و هم مشکلات زیست محیطی مثل شور شدن بیشتر آب ها و خاک مناطق کویری و …. علاوه بر هزینه بالا و وارد آمدن دیگر خسارات پیش بینی نشده رو در پی داره. اون روزایی که مردم مناطق کویری و مرکزی مردم شمال رو بی غیرت میدونستن میخواستن به فکر مشکلاتی از ین دست باشن! ضمنا خود شمال الآن مشکل آب داره و چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است…!

    • ممنونم،نظر جالبی بود
      البته من فقط در حال بررسی هستم و نظری ندارم که واقعا این کار درست هست و عملی یا خیر
      این مواردی هم که شما فرمودی بعضا قابل حل کردن هست

  • با این کارشون هم آبو از بین میبرن هم شمالو احمقا مثلا طرح دادن.

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.